Maatiaisen päätoimittaja Susan Wilander pyysi minua kirjoittamaan lehteen puutarhakirjan tekemisestä.
Ja jos Maatiainen ei ole ennestään tuttu, kannattaa tutustuminen aloittaa yhdistyksen kotisivuilta. Sivuilla on vapaasti luettavana myös yksi lehden näytenumero.
Itselläni on kokemusta vain yhdestä rupeamasta, joten tämä on tarina
sen ihan ensimmäisen puutarhakirjan synnystä. Näin siis syntyi Katso kukkaa!
Helsingin Sanomissa on ollut kesäinen juttusarja, jossa jokaiselta haastateltavalta kysytään lopuksi mistä aiheesta hän voisi keskustella aamuyölle saakka. Itselleni vastaus olisi selvä. Minä jaksaisin puhua perennoista.
Vaikka olen kiinnostunut ja innostunut koko viheralan laajasta skaalasta sen kaikkine lajeineen ja ilmiöineen, juuri perennat saavat mieleni hyrräämään ja silmäni tuikkimaan. Perennat ovat minulle puutarhan sydän.
Helsingin Sanomissa on ollut kesäinen juttusarja, jossa jokaiselta haastateltavalta kysytään lopuksi mistä aiheesta hän voisi keskustella aamuyölle saakka. Itselleni vastaus olisi selvä. Minä jaksaisin puhua perennoista.
Vaikka olen kiinnostunut ja innostunut koko viheralan laajasta skaalasta sen kaikkine lajeineen ja ilmiöineen, juuri perennat saavat mieleni hyrräämään ja silmäni tuikkimaan. Perennat ovat minulle puutarhan sydän.
Perennojen kauneus
Joitakin vuosia sitten hortonomiksi opiskellessani tein
opinnäytetyöni perennojen estetiikasta. Työn arvokkaan kuuloisena alaotsakkeena
oli ”Länsimaisen kauneuskäsityksen toteuttaminen perennaryhmän suunnittelussa”
ja tavoitteena löytää suunnittelijan työtä helpottava esteettisen suunnittelun
malli. Voisiko yleistä estetiikan teoriapohjaa hyödyntää perennaistutuksen
suunnittelussa? Mistä perennojen kauneus oikeastaan muodostuu?
Lainaan itseäni opinnäytetyön johtopäätöksistä.
Lainaan itseäni opinnäytetyön johtopäätöksistä.
”Perennoiden käytön lisääminen julkisilla viheralueilla
näyttää olevan yksi vihersuunnittelun nousevista trendeistä. Useita lajeja
yhdistävien perennaistutusten suunnittelu vaatii suunnittelijalta osaamista,
jota on ollut saatavissa niukasti muutoin kuin oman henkilökohtaisen kokemuksen
kautta. Myös tämän työn aikana havaittiin erityisesti perennasuunnittelun
estetiikkaan keskittyvän suomenkielisen kirjallisuuden puuttuminen. Kun yhtä
lailla ammattisuunnittelijat kuin puutarhaharrastajatkin tavoittelevat esteettisesti
onnistunutta perennaistutusta, on tällaiselle tiedolle olemassa selkeä tarve ja
tilaus. Tämä opinnäytetyö voikin osaltaan toimia sysäyksenä tuota vajetta
täyttäville muille julkaisuille. Toivottavasti se samalla myös nostaa sekä
perennoiden että esteettisen ympäristön arvostusta. 'Että tällaisessa
yhteiskunnassa ymmärretään luoda kauneutta kodin ympärille on siis itsestään
selvyys' (Elfving 1929).”
Perennat ja niiden kauneus tuntui kaipaavan ehdottomasti lisää selvittelyä. Ajatus opinnäytetyön laajentamisesta kirjaksi alkoi hiljalleen kypsyä.
Perennat ja niiden kauneus tuntui kaipaavan ehdottomasti lisää selvittelyä. Ajatus opinnäytetyön laajentamisesta kirjaksi alkoi hiljalleen kypsyä.
Tekstiä, tiedostoja ja termejä
Paljon kirjoittaneilla ja julkaisseilla ainakin osa kirjan
tekoprosessista saattaa sujua jopa rutiinilla. Vaikka monenlainen muu
kirjoittaminen oli minulle jo ennestään tuttua, kirjan tekeminen oli kuitenkin täysin
uutta. Niinpä heti alusta saakka tuli eteen monta isompaa ja pienempää käytännön
kysymystä. Montako otsikkotasoa on järkevä määrä? Missä muodossa kuvat
kannattaa laittaa tekstin sekaan? Entä tehdäänkö kaikkiin kuviin tekstit? Mitä
taittaja haluaa? Kuka tekee takakannen esittelytekstin? Vähäisin ongelma ei
myöskään ollut se, ettei kirjalle meinannut millään löytyä sopivaa nimeä.
Vaikeinta olivat silti suuret linjat. Miten rajata aihe, mitä ottaa mukaan, mitä jättää pois? Ja pahin kaikista: miten saada järjestettyä erilliset osaset, jo olemassa olevat palaset ja vasta pelkät ajelehtivat ajatuksenhaituvat yhdeksi ja vieläpä loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi?
Vaikeinta olivat silti suuret linjat. Miten rajata aihe, mitä ottaa mukaan, mitä jättää pois? Ja pahin kaikista: miten saada järjestettyä erilliset osaset, jo olemassa olevat palaset ja vasta pelkät ajelehtivat ajatuksenhaituvat yhdeksi ja vieläpä loogisesti eteneväksi kokonaisuudeksi?
Kun sain rakenteen jonkinlaiseen järjestykseen, oli itse tekstin kirjoittaminen jo sinänsä selkeää puuhaa ja vaati ainoastaan sitkeätä tietokoneen ääressä istumista – tai yhä useammin seisomista. Hauskaa ja samalla visaista vaihtelua tarjosi muutaman uuden termin keksiminen. Aika näyttää, jäävätkö rikkalajien ennaltaehkäisyä kuvaavat termit ”pintapuolustus ja ”reunapuolustus” yleiseen käyttöön tai avaavatko käsitteet ”lyhyt ja pitkä kaksoissointu” jatkossakin värien sommittelun maailmaa. Entä soveltuvatko ”matriisi” ja ”rytmittävä kerros” kenenkään muun mielestä kuvaamaan sekoitetun istutuksen eri tasoja?
Systemaattisuutta ja salapoliisityötä
Kun kirjan aiheena on kukat ja kauneus, ovat kuvat vähintään
tekstin veroinen tiedon lähde. Tähän kirjaan kuvia tuli reilusti yli 400. Omien
valokuvieni käyttöä ja valitsemista helpotti se, että vaikka monen muun asian
suhteen olen suurpiirteinen, kasvikuvieni suhteen olen suorastaan systemaattinen
ja noudatan melko tarkkaa tiedostorakennetta. Sama järjestelmällisyys oli
ehdottoman hyödyllistä myös kirjan tekovaiheen kuvatiedostojen hallinnalle.
Etenkin joitakin historiallisia kuvia jouduin luonnollisesti etsimään muista lähteistä. Vaikka näitä kuvia ei kirjassa monta olekaan, oli sopivien löytäminen ja niiden käyttöoikeuksien selvittäminen silti yllättävän työlästä. Kokenut kuvatoimittaja olisi varmasti tehnyt työn vaivatta, mutta itse en löytänyt tarvittavaa tietoa aina edes internetin ihmemaasta. Joskus mukana oli sen sijaan silkkaa sattumaa ja hyvää tuuria, niin kuin Elisabeth Kochin piirrosten kanssa.
Etenkin joitakin historiallisia kuvia jouduin luonnollisesti etsimään muista lähteistä. Vaikka näitä kuvia ei kirjassa monta olekaan, oli sopivien löytäminen ja niiden käyttöoikeuksien selvittäminen silti yllättävän työlästä. Kokenut kuvatoimittaja olisi varmasti tehnyt työn vaivatta, mutta itse en löytänyt tarvittavaa tietoa aina edes internetin ihmemaasta. Joskus mukana oli sen sijaan silkkaa sattumaa ja hyvää tuuria, niin kuin Elisabeth Kochin piirrosten kanssa.
Halusin kirjaan mukaan kaksi Elisabeth Kochin piirtämää istutussuunnitelmaa hänen vuonna 1953 julkaistusta kirjastaan Oma puutarhani. Suomessa tekijänoikeus on voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta, joten Kochin teoksen sisältö on vapaasti lainattavissa vasta vuonna 2052. Niin kauan en aikonut kirjani kanssa odottaa. Kuvaston kautta olisin todennäköisesti saanut luvan tarvitsemaani käyttöön, mutta halusin luvan mieluummin suoraan asianosaisilta. Aloin siis selvitellä ketkä olivat Kochin oikeudenomistajia. Enkä löytänyt mitään. Sen enempää hakuni kuin yhteydenottoni kustantamoon eivät auttaneet eteenpäin. Olin jo luopumassa kuvien käytöstä, kun aivan toisessa yhteydessä törmäsin sattumalta tietoon Elisabeth Kochin kummilapsesta, ja tämäkin kuvavyyhti lähti purkautumaan.
Millainen siitä tuli?
Katso kukkaa! on kirja perennojen ulkomuodosta ja
perennaistutuksen esteettisyyden suunnittelusta. Kirjassa ei ole kasvilistoja
ja lajiesittelyjä ominaisuuksineen ja kasvupaikkavaatimuksineen, hyviä
lajioppaita kun on jo kirjoitettu niin maatiais- kuin muistakin perennoista.
Tämän kirjan näkökulma on kauneus ja sen tavoittelu.
Kirjoja – eikä etenkään tietokirjoja – tehdä rahan vuoksi. Tekijänpalkkioilla ei elä edes vaatimattomaan maatiaiselämään tottunut. Niin omalla kuin varmasti monen muunkin puutarhakirjoja kirjoittavan kohdalla moiseen hankkeeseen saa ryhtymään halu jakaa kertynyttä kokemusta, vihreässä maailmassa koettuja iloja ja puutarhassa pohdittuja ajatuksia.
Kirjoja – eikä etenkään tietokirjoja – tehdä rahan vuoksi. Tekijänpalkkioilla ei elä edes vaatimattomaan maatiaiselämään tottunut. Niin omalla kuin varmasti monen muunkin puutarhakirjoja kirjoittavan kohdalla moiseen hankkeeseen saa ryhtymään halu jakaa kertynyttä kokemusta, vihreässä maailmassa koettuja iloja ja puutarhassa pohdittuja ajatuksia.
Näihin ajatuksiin päätän myös oman kirjani.
”Mahdollisuus kauniiseen ympäristöön ja esteettisiin kokemuksiin on osa hyvää elämää. Taito tehdä kaunista kehittyy ajan, työn ja harjaannuksen myötä. Taito nähdä kaunista vaatii pysähtymistä, ympäristöherkkyyttä ja avointa mieltä. Perennailosta riittää jaettavaa niin siitä elantonsa kuin huvinsa saavilla.”
ps. Katso kukkaa! on poimittu luettavaksi myös Päivänpesän elämää blogiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti